Sunday, December 7, 2008

EDISI KHAS RAYA HAJI: AURA BATU PERMATA DARI MEKAH


"Benda baik untuk orang baik". Itulah prinsip barang baik. Kisah kali ini memang menarik. Ceritanya begini: hamba Allah ini naik haji di Mekah sekitar awal tahun 1950-an. Dipendekkan cerita, dia dan rakan-rakannya terjumpa beberapa biji batu permata di sebuah tempat sekitar Mekah. Mereka pun membahagi-bahagikan batu permata tersebut. Hamba Allah ini kemudiannya membuat sebentuk cincin menggunakan "emas suasa" di Mekah juga. Selepas balik dari bumi Mekah yang berkat, hamba Allah ini menternak kambing. Yang anih tapi benar, salah seekor kambing jantannya mempunyai empat tanduk (dua tanduk sebelah menyebelah kiri dan kanan). Kambing itu sangat jinak sampai naik rumah, minum susu dan makan nasi. Setelah beberapa tahun, kambing itu pun mati, dan selang beberapa lama, haji tersebut pun kembali ke rahmatullah.
Maklumat berkenaan barang:
1. Nama : Cincin Mekah
2. Pemilik: Hamba Allah (Papar, Sabah) - telah meninggal dunia.
3. Cara dapat : Semasa menunaikan Haji di Mekah, awal tahun 1950-an.
4. Kegunaan : karisma, "teman berjalan", dll (tidak dinyatakan sepenuhnya oleh pemakainya sekarang).5. Keunikan lain: jika tidak sesuai memakai, cincin ini boleh tanggal sendiri dari jari. Menurut pemakai, cincin ini pernah tertinggal di sebuah hotel. Setelah beberapa hari, didapati cincin tersebut "ampai-ampai" di lantai hotel seolah-olah tidak kenampakan oleh sesiapa.
6. Harga: TIDAK DIJUAL (ada yang menawarkan RM1500 tapi tidak diterima)
Kini cincin tersebut diwarisi oleh salah seorang cucu lelakinya. Beliau kini bermastautin di Kg. XXX, Tandek, Kota Marudu. Menurut pemiliknya sekarang, dia sendiri tidak tahu siapa akan mewarisi cincin tersebut. Yang pasti, siapa yang sesuai, dialah pewarisnya...