Tuesday, December 9, 2008

AURA "SULABUMI"

Kekuatan merupakan senjata utama pendekar zaman lampau. Iskandar Tembaga merupakan salah seorang sahabat utama Sharif Osman di Teluk Marudu. Beliau diamanahkan menjaga kawasan jajahan Taritipan bersama seorang lagi pendekar bernama Sharif Ali Tabasan yang menjaga kawasan Tg. Baru, Tandek.

Menurut waris ketiga Iskandar Tembaga (yang tidak mahu disebutkan namanya), salah satu barang mistik kepunyaan moyangnya ialah -"SULABUMI". Jika diperhatikan, barang ini kelihatan seperti senjata sulit lelaki.

Makluat berkaitan barang:

Nama: Sulabumi
Pemilik asal : Iskandar tembaga (lahir sekitar tahun 1800-an)
Kegunaan : kekuatan fizikal dan tenaga batin.
Cara penggunaan: secara amnya dibawa mandi (maklumat terperinci tidak dinyatakan di sini). Menurut waris ketiga, kesemua nenek moyangnya terkenal kuat kerana mempunyai amalan tertentu disamping menggunakan barang ini. Beliau juga ada mengamalkannya sekali sekala (tidak hairanlah pada usia 70-an masih sihat dan kuat).
Harga: Kemungkinan boleh diurusniaga (jika melalui saya).

Ulasan penulis: saya dapati barang ini berupa batu tetapi batu jenis keras, licin dan tidak pernah saya temui fan tidak tahu jenisnya. Tahap keyakinan saya tentang dakwan pemilik barang ini sangat tinggi kerana saya amat mengenali pak haji ini (bukan jenis pembohong).