Sunday, December 7, 2008

AURA BATU/GELIGA HELANG


Anda pernah menemui batu/geliga yang bersaiz agak besar di dalam sarang helang di pohon yang tinggi ? Mungkin tidak pernah. Nak intai sarang helang pun bukan senang. Ada seorang insan ditakdirkan menemui batu helang ini. Insan tersebut berasal dari Kota Belud. Kini batu/geliga helang ini dalam simpanan anak perempuannya/ menantu lelakinya yang kini bermastautin di Kota Marudu. Maklumat berkaitan barang:
Nama : Batu helang
Pemilik : Pemilik asal sudah meninggal. Kini disimpan oleh hamba Tuhan (tinggal di Kota Marudu)
Cara jumpa : di dalam sarang burung helang di pohon yang tinggi
Kegunaan: (Belum dipastikan). Ini kerana penyimpannya tidak sempat bertanya secara terperinci apakah kegunaannya. Pemiliknya kini seorang yang beragama kristian, jadi beliau menyimpannya sekadar "barang antik" / kenangan nenek-moyang.

Apakah kegunaan "geliga" helang? Menurut renungan seseorang, ia sesuai untuk "bisnes". Umpama cengkaman sang helang, seseorang akan beriltizam dalam usahaniaganya. Dia tidak mudah putusasa, dan apa yang digenggamnya sukar lepas dalam genggaman. Ada juga yang kata sesuai untuk bawa berjudi khususnya sabung ayam. Mungkin pembaca ada yang tahu kegunaannya? Harap dapat dikongsikan bersama. Tinggalkan dalam ruangan "comments".